Wenecja Europy Środkowej

Wenecja Europy Środkowej tak nazywany jest potocznie Wrocław. Rzeczywistość jest inna, ale coś w tym jest, bliskość rzek sprawia że miasto posiada wiele mostów.  Położenie  geograficzne Wrocławia w szerokiej dolinie Odry, z licznymi dopływami tj.: Oławą, Widawą, Bystrzycą, Ślężą, Ługowiną, Czarną Wodą, Kośną, Dobrą, powoduje potrzebę utrzymania i budowy licznych mostów oraz przepraw. W czasach przedchrześcijańskich  i średniowiecznych zaczęły powstawać pierwsze przeprawy związane były z wyspowym charakterem tego terenu. Miały budowę prymitywnych kładek podpartych o brzegi oraz elementy spoczywające w korycie. Następnie zaczęto budować mosty wsparte na filarach ustawionych w nurcie rzeki oraz konstrukcje wiszące.  Wraz z rozwojem miasta zaczęto budować kładki i pomosty. Budowane były najpierw z drewna potem z kamienia, następnie z cegły, stali i betonu.

 

Wenecja Europy Środkowej
Most gen. Sikorskiego we Wrocławiu

Źródło:  http://pl.wikipedia.org/wiki/Most_Sikorskiego

 Most generała Stanisława Sikorskiego

Most generała Stanisława Sikorskiego został wybudowany w 1875 roku, tym samym należy do jednych z najstarszych mostów żelaznych Wrocławia. Cechą charakterystyczną dla jego budowy są stalowe kratownice, o górnym pasie parabolicznym, które oglądane z pewnej odległości sprawiają wrażenie dwóch łuków. Łączy lewy brzeg odry południowej z kępą mieszczańską. Jeżdżą po nim tramwaje. Most dzisiaj ma niestety niechlubną opinie ze względu na to że jest miejscem które wybierają ludzie którzy chcą popełnić samobójstwo.

Most Południowy zespołu mostów pomorskich
Most Południowy zespołu mostów pomorskich

 

DSC_0388
Most Południowy zespołu mostów pomorskich

Mosty pomorskie to zespół trzech mostów północnego, środkowego i południowego. Poza mostem Północnym który został trafiony bombą lotniczą, pozostałe 2 przetrwały oblężenie Festung Breslau podczas II wojny światowej bez większych zniszczeń. Most północny został odremontowany po wojnie. Dzisiaj jeżdżą po nim, jak i po środkowym i południowym, dwie linie tramwajowe i obustronny ruch samochodowy. Nieopodal mostu północnego znajduje się jaz regulujący poziom wody do elektrowni Wrocław II. Projektantem mostu południowego był Karl Klimm, on  nadał mostowi styl neoromańsko-secesyjny. Dekoracyjnym elementem są dwa pawilony przypominające strażnice w których pobierano opłatę za przejazd, choć takiej roli nigdy nie pełniły są na pewno charakterystycznym elementem. Niestety most został oszpecony zawieszonymi na nim rurami ciepłowniczymi.

W niedalekiej odległości od Mostów Pomorskich  znajduje się Most Uniwersytecki. Rozpościera się z niego widok na wyspę, oraz na główny gmach Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest złożony z dwóch mostów. Po środku mostu stoi powodzianka, wiążą się z nią dwa podania. Jedno głosi że jest to miejsce historyczne, w którym spotkał się Mieszko I z jadącą z naprzeciwka księżniczką czeską Dąbrówką. Książę z okazji ich zaślubin miał nakazać utopić w rzece wszystkie figurki pogańskich bożków. Podobno miało to zapoczątkować praktykowane do dzisiaj topienie marzanny. Forma pomnika powodzianki i sama nazwa powstała jednak po powodzi tysiąclecia. Walka z powodzią zjednoczyła mieszkańców Wrocławia.  Powodzianka na prawym ramieniu dzierży książki z biblioteki, które symbolizują walkę wrocławian przed zniszczeniem obronionego uniwersytetu wrocławskiego, oraz leżącego bezpośrednio nad Odrą Ostrowa Tumskiego.

Pomnik Powodzianki

Pomnik Powodzianki na moście uniwersyteckim
Pomnik Powodzianki na moście uniwersyteckim

 

DSC_0492
Most Uniwersytecki

Most Tumski zwany jest potoczne przez wrocławian ,,mostem miłości’’, ze względu na to, że zakochane pary jako symbol swojej miłości zaczepiają na nim kłódki ze swoimi imionami.Wenecja Europy Środkowej.

Początek budowy mostu związany jest z powstaniem państwa kościelnego, na nim znajdowała się granica między biskupstwem a państwem czeskim. Przechodząc przez most Tumski wchodziło się na teren innego państwa.

Most Tumski

DSC_0441
Most Tumski

Mosty Młyńskie pamiętne ze względu że to na nich odbywała się tzw. „ próba wody ”, polegał na tym że oskarżoną o czarnoksięstwo kobietę krępowano, zawijano w obszerny czerwony płaszcz i wrzucano do wody. Jeżeli kobieta utonęła oznaczało to ,że słusznie ją posądzono, natomiast jeżeli się uratowała była niewinna bóg ją uratował. Pewnego razu prąd zniósł kobietę na mieliznę. Wydarzenie to przyczyniło się do upadku świętej inkwizycji.

DSC_0435
Mosty Młyńskie

Most Grunwaldzki

DSC_0543
Most Grunwaldzki

Most grunwaldzki powstał w latach 1908 – 1910, zaprojektowany został przez trzech inżynierów M. Mangera, R. Weyraucha , M Mayera natomiast jego konstruktorem był Scholtza. Przed budową został rozpisany konkurs, organ zarządzający Zarząd Wodny Odry jako podstawowy wymóg określił, że światło pionowe musi znajdować się przynajmniej 3,98 m od najwyższego poziomu wody, ponieważ most znajduje się na żeglownym odcinku rzeki. Na owe czasy było to bardzo trudne wyzwanie architektoniczne. Przesłane projekty obejmowały konstrukcje łukowe i wiszące. Wymienieni wcześniej architekci podołali temu zadaniu tworząc innowacyjną na tamte lata konstrukcje, za co otrzymali nagrodę. Koszt budowy mostu wyniósł 2 810 000 marek niemieckich, 1 878 000 marek pochłonęło wzniesienie wież, bloków kotwiących i konstrukcji stalowej. Resztę pieniędzy wydano na dojazdy, nabrzeże i bulwary. Najpierw most nosił nazwę Cesarskiego, po pierwszej wojnie światowej w czasie republiki weimarskiej nazywał się mostem Wolności.

Podczas panowania Adolfa Hitlera ponownie przywrócono mu pierwszą nazwę, natomiast po wojnie otrzymał nazwę Grunwaldzki która obowiązuje do dzisiaj. Wojna ze względu na strategiczne położenie mostu spowodowała wiele zniszczeń, trafiła w niego bomba, Niemcy podparli go wykorzystując do tego zatopione barki. Most był wiele razy naprawiany ale do dzisiaj stanowi jeden z najważniejszych zabytków architektury i techniki, jest także rozpoznawalnym symbolem Wrocławia. Jako ciekawostkę dotyczącą mostu można uznać fakt, że most podczas II wojny światowej miał zostać przebudowany  na pas startowy dla samolotów. Obniżono wieżyczki, które miały przeszkadzać lądującym samolotom. W pośpiechu przed nadchodzącym frontem niwelowano grunt, podczas niwelacji straciło życie 13 tyś. osób. Okazało się, że z tego pasa wystartował tylko jeden samolot a na jego pokładzie uciekł gauleiter Dolnego Śląska Karl Hanke. Po wojnie miało miejsce jeszcze jedno zdarzenie, nieznany pilot popisał się niesłychanymi umiejętnościami przeleciał samolotem pod mostem.

Most Milenijny

DSC_0602
Most Milenijny

Poza mostami które są zabytkami, Wrocław posiada nowoczesne okazałe konstrukcje wantowe, Most milenijny oraz Most Rędziński.Wenecja Europy Środkowej

Jako pierwszy powstał w 29 października 2004 roku most milenijny. Projektantem był Piotr Wanecki. Most łączy osiedla Osobowice i Popowice jest częścią obwodnicy miast. Całkowita długość z wiaduktami wynosi 923,5 m. Pociągnięte przez most są dwie jezdnie dwupasmowe, po obu stronach są chodniki oraz drogi dla rowerów. Komunikacja miejska przeprowadziła linie autobusowe.

Wenecja Europy Środkowej
Most Rędziński Wenecja Europy Środkowej

Most rędziński prowadzi przez całą Odrę oraz wyspę rędzińską. Długość wraz z estakadami wynosi 1742 m. Prowadzą przez niego dwie jezdnie, ale aż po 3 pasy ruchu w każdą stronę. Most mierzy 122 m wysokości co sprawia że jest jedną z najwyższych konstrukcji tego typu w Polsce.  Jest także jednym z największych powierzchniowo mostów żelbetonowych na świeci 70 000 m2.

Wrocławski węzeł wodny  obejmuje odcinek od Portu Miejskiego do Szczytnik. Kształtują go odnogi Odry Południowej oraz Północnej. Unikalnym rozwiązaniem w skali europejskiej jest posiadanie przez Wrocław dwóch stopni wodnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *